? Aktywność lekarstwem na raka


Zmiana stylu życia, poprawa aktywności fizycznej może odegrać znaczącą rolę prewencyjną przy ryzyku zachorowania na nowotwór. Jeszcze kilkanaście/kilkadziesiąt lat temu istniało przekonanie, aby w chorobie nowotworowej prowadzić bardzo oszczędny tryb życia i absolutny spokój, aby organizm miał siłę na walkę i odbudowę odporności i organizmu. Obecnie jednak wiadomo, że takie funkcjonowanie podczas choroby wprowadza zupełnie odmienną sytuację. W rzeczywistości nasza odporność podupada a nowotwór zaczyna rozprzestrzeniać się po organizmie, tworząc przerzuty.

rower

Już dziś wiadomo, że zrównoważona, regularna aktywność fizyczna pomaga w walce z rakiem, a przy zagrożeniu wystąpienia choroby pomaga skutecznie przed nią chronić. Regularny trening pomaga zmniejszyć śmiertelność choroby o 40%. Należy oczywiści pamiętać o podstawowym leczeniu raka, jednak warto terapię w miarę możliwości uzupełniać o wysiłek fizyczny.

Obecnie prawie całe nasze życie pozbawione jest dostatecznej ilości ruchu. Dzięki udogodnieniom cywilizacyjnym nie dostarczamy naszemu organizmowi niezbędnej ilości ruchu, przy którym wytwarzają się związki (hormony) korzystnie wpływające na nasze zdrowie. Warunkują one istotne procesy przemiany materii. Zaliczamy do nich np: adrenalinę, insulinę, endorfiny, hormon wzrostu, melatoninę.

Trening zwiększa siły witalne pod warunkiem, że jest regularny. Nie trenujemy na granicy naszej wytrzymałości, ale wsłuchujemy się w nasze ciało i jego komfort pod czas ćwiczeń. Nie należy za bardzo przeciążać organizmu, aby ćwiczenia nie dały efektu odwrotnego, czyli osłabienie systemu immunologicznego poprzez przeciążenie. Wystarczające są już 3 sesje 30-minutowe w ciągu tygodnia, typu cardio, poprawiające krążenie i kondycję.

Ważne jest aby podczas walki z rakiem zachować zdrowy rozsądek. Nie powinno się ćwiczyć w wypadku infekcji i gorączki oraz gdy po operacji wyniki badań wykazują niski poziom płytek krwi. Po operacjach nie można dźwigać nic ciężkiego, unikamy też gwałtownych ruchów, zbyt dużych wygięć i nienaturalnych skrętów ciała. Dobrze sprawdzają się takie sporty jak nordic walking, jazda na rowerze, pływanie. Uważamy natomiast na takie sporty jak tenis, golf, piłka ręczna i nożna.