? Czynniki zmniejszające ryzyko zachorowania na raka

Niektóre produkty przyczyniają się do zwiększenia ryzyka zachorowań na raka, a inne je zmniejszają. Dieta antyrakowa, znacznie może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka oraz wspomóc leczenie. Szczególnie wskazana jest przy nowotworach układu pokarmowego (np. przy nowotworze jelita grubego) jednak jej korzystny wpływ obserwuje się także przy każdych innych nowotworach. Dla osób obciążonych ryzykiem zachorowania zastosowanie takiej diety jest nie tylko wskazane, ale staje się koniecznością w celu ratowania życia.

?Tłuszcza nasycone a tłuszcze nienasycone

W czasie trwania diety wyklucza się pokarmy o dużym stężeniu tłuszczy nasyconych oraz zawierających duże ilości cukrów prostych. Pomaga to w zapobieganiu rozrostu komórek nowotworowych. Ponad to jedzenie tłustych potraw stymuluje wzmożoną produkcję żółci potrzebną do trawienia tłuszczy. Gdy występuje wysokie jej stężenie w jelitach przez dłuższy okres czasu, zaczyna się metabolizować w kwasy o działaniu kancerogennym.

Wskazówki żywieniowe w diecie przeciwgrzybiczej:

  • Jedzenie mniejszej ilości tłuszczy. Energia pozyskiwana z tłuszczy każdego dnia nie powinna przekraczać 20% ( oznacza to, że na 2000 dziennego spożycia kcal, powinniśmy zjadać maksymalnie 45 gramów tłuszczu)
  • Należy spożywać prawidłowe tłuszcze, szczególnie groźne są tak zwane tłuszcze trans, występujące w margarynie, wyrobach cukierniczych, fast foodach, chipsach. Powstają z tłuszczy roślinnych w wyniku obróbki termicznej, np. z oliwy z oliwek, gdy podgrzewamy ją do ponad 180 st. Następuje wówczas uwodornienie, potocznie nazywane utwardzaniem.
  • Zamiast tłuszczy zwierzęcych oraz tłuszczy trans, należy spożywać naturalne tłuszcze roślinne, najlepiej tłoczone na zimno. Już w 1998 badania wykazały że spożywanie tłuszczy nienasyconych roślinnych zmniejsza kilkukrotnie ryzyko zachorowania na raka prostaty i raka piersi. Ważne jest jednak aby takie oleje nie podgrzewać do wysokich temperatur, gdyż w wyniku procesów chemicznych zyskują cechy rakotwórcze.
  • Zdrowotne właściwości i antyrakowe wykazują także kwasy tłuszczowe omega 3, znajdujące się w rybach i nasionach lnu. Eskimosi, którzy mają duże stężenie kwasów omega, znaczniej rzadziej chorują na raka jelita grubego, a kobiety na raka piersi.
  • Maksymalnie unikać żywności przetworzonej oraz zapakowanej z długim okresem ważności, gdyż najczęściej w ich składzie znajdują się tłuszcze utwardzone i to właśnie one wpływają na ich długi termin zdatności do spożycia.

?Zwiększ spożywanie błonnika

Spożywanie zwiększonej ilości błonnika nie tylko wynika ze zdrowo rozsądkowego myślenia, ale również jak wynika z badań ma efektywny wpływ na zmniejszenie ryzyka zachorowań. Błonnik oczyszcza jelita, pozbywając się z nich substancji kancerogennych, zmniejszając ich czas kontaktu ze ściankami jelit. Błonnik także wspomaga rozwój flory jelitowej (korzystnych bakterii jelitowych) które wypierają złe bakterie wytwarzające substancje toksyczne o działaniu rakotwórczym.

Zaleca się spożywanie minimum 25 gram dziennie błonnika. Najlepszym jego źródłem są:

  • otręby pszenne
  • pieczywo razowe
  • chleb pełnoziarnisty
  • rośliny strączkowe

? Jedz dużo surowych warzyw i owoców

Jedzenie surowych warzyw i owoców zmniejsza występowanie wszystkich istniejących nowotworów. Szczególnie zdrowotny wpływ mają surowe warzywa. Najlepiej spożywać produkty ekologiczne, o wysokiej zawartości składników odżywczych, gdyż to one wykazują właściwości antyrakowe, blokujące podziały komórek w nowotworach. Do tych substancji zaliczane są fenole, idole, flawony, sulforafan oraz izotiocyjaniany. Warzywa kapustne są szczególnie wskazane w diecie antyrakowej. Zaliczamy do nich: brokuły, kapustę, brukselkę, kalafior itp. Wprowadzenie do każdego obiadu sałatek, jest jednym z najlepszych sposobów w diecie antyrakowej, na zmniejszenie ryzyka raka, jaki można zastosować. Do sałatek warto wybierać warzywa liściaste z jak najbardziej ciemnozielonymi liśćmi, gdyż to one właśnie są najbardziej wartościowe. Przykładowo typowa sałata lodowa do kupienia w supermarkecie jest niestety odżywczo bezwartościowa.

? Przerzuć się z czerwonego mięsa na owoce morza.

Populacje, które jedzą największą ilość czerwonego mięsa mają najwyższe współczynniki zachorowania na raka. Z przeprowadzonych badań z 1976 roku przez Harvard School of Public Health wynikło, że w populacjach spożywających codziennie porcję czerwonego mięsa do obiadu, znacznie częściej występowały nowotwory niż u osób spożywających czerwone mięso sporadycznie, zaledwie kilka razy lub mniej w miesiącu. Wynika to ze spożywania dużej ilości, wcześniej już wspomnianych tłuszczy nasyconych. Dlatego aby zmniejszyć ryzyko wskazuje się jeść owoce morza, ewentualnie drób, bez skóry.

? Jedz więcej produktów sojowych

Soja jest zdrowszym źródłem protein niż mięso. Zawiera izoflawony, naturalny składnik przeciwnowotworowy. Hamuje ona wzrost naczyń krwionośnych w nowotworze, niezbędnych do jego przetrwania. Izoflawony ponad to pomagają regulować poziom hormonów płciowych, obniżając przy tym ryzyko raka prostaty i raka piersi. Jednak dobrze jest unikać wysoko przetworzonej żywności z soi, czyli kotletów sojowych, hamburgerów sojowych oraz sosów sojowych. Soja chroni przed popularnymi nowotworami jakim są: rak płuc, rak prostaty, rak okrężnicy i odbytnicy, rak żołądka, rak piersi. Wystarczy wprowadzić soję do codziennej diety, nawet w niedużych porcjach aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia nowotworu.

? Jedz i pij produkty bogate w przeciwutleniacze

Szczególnie owoce i warzywa zawierają naturalne przeciwutleniacze. Do głównych znanych zaliczamy:  beta-karoten, witaminę C oraz witaminę E.  Przeciwutleniacze, czyli antyoksydanty, chronią organizm przed nowotworami na kilka sposobów: zwalczają wolne rodniki, które reagując ze ściankami jelit działają kancerogennie. Zaleca się dawkę beta-karotenu od 15-25 mg dziennie. Najlepszym źródłem beta-karotenu jest marchew,  melon, szpinak, brokuły.

Znanym napojem zawierającym dużo przeciwutleniaczy jest zielona herbata. Działanie jej antyoksydantów jest takie same jak z przeciwutleniaczy z warzyw. Dodatkowo zielona herbata pomaga oczyścić organizm z toksyn, wykazujących cechy rakotwórcze.

? Nie pal papierosów

W samych stanach 28 % wszystkich zgonów z powodu nowotworów wynikają z nowotworów płuc (rak płuc). Olbrzymia część tych nowotworów powstaje w wyniku palenia tytoniu. Te analizy dotyczą jedynie raka płuc, pamiętać jednak należy, że papierosy odpowiadają za masę jeszcze innych nowotworów i śmiertelnych schorzeń (udar mózgu, nadciśnienie, wylew, miażdżyca). Dlatego wielki krok w walce z rakiem można zrobić rzucając samo palenie. Badania opublikowane przez amerykańskie stowarzyszenie medyczne „American Medical Association” w 2010 opisują, że palacz zmniejszający ilość wypalanych papierosów z 20 do 10 dziennie zmniejsza u siebie ryzyko zachorowania na raka płuc o 27%.